Spillteknologi + Helse = En bedre hverdag

I dagens samfunn finnes teknologi overalt - så hvorfor ikke bruke den til å gjøre hverdagen bedre for den enkelte?

Teknologi kan gjøre fantastiske ting.

I dagens samfunn finnes teknologi overalt - så hvorfor ikke bruke den til å gjøre hverdagen bedre for den enkelte? Ved hjelp av metoder og elementer fra spillverdenen kan vi gjøre helse bedre, både hjemme og sammen med helsepersonell.

Hvor ofte hører du noen si at de gleder seg til å gå til legen, eller å ta medisinene sine? Ikke veldig ofte, det kan vi si ganske så sikkert. Ei heller er det veldig mange som med motivasjon og engasjement entrer lokalene til et behandlingssted. Bortsett fra noen steder. Steder som Sunnaas sykehus for eksempel, som i 2016 åpnet sin egen VR-lab etter å ha brukt dataspill til rehabilitering gjennom flere år, og sett gode resultater.

Spesialergoterapeut Truls Sveløkken Johansen, Sunnaas Sykehus

I laben for Virtuell virkelighet (VR) finner du pasienter som er under rehabilitering av forskjellige årsaker, blant annet etter å ha vært utsatt for en ulykke eller etter slag. Her leker pasientene seg med dataspill i stedet for å få beskjed om å løfte armene eller rotere ryggen. Ved hjelp av spillteknologi får de den samme nødvendige rehabiliteringen, men i stedet for at det er noe de gruer seg til, så gleder de seg i stedet! Og de pusher grensene lenger enn uten spill.

"Disse treningene er ikke de timene jeg dropper, det er veldig morsomt. Og veldig slitsomt, fastslår Cecilie Høgtorp. Hun er inne i sin femte måned ved Sunnaas etter en ryggskade i forbindelse med en motocrossulykke." Sitat fra artikkel i Aftenposten 04. februar 2017

Sunnaas har også vært med på prosjektet "Spill deg bedre", hvor pasientene kan klikke seg inn for å finne ut hvilke spill som passer til deres behov.

Motivasjon og engasjement

Det er forsket på mange typer bruk av spill innenfor helse, og mye er utprøvd rundt om i verden. Mye av det som er i bruk i dag har du kanskje ikke tenkt på at kommer fra nettopp spillverdenen. Eier du for eksempel en aktivitetsmåler, eller bruker en app for å registrere trening og/eller kosthold?

Fitbit og Polar er kun to av mange på markedet, men felles for dem begge er at de bruker metoder og elementer fra spill for å motivere deg til å komme deg opp fra stolen og ut i bevegelse. Når du ser at du mangler bare 3 trapper til for å nå dagens mål så kan det faktisk hende du løper opp og ned nærmeste trapp, bare for å nå målet! Det har i alle fall jeg gjort mer enn én gang. Og den momentante belønningen er motiverende ord fra Fitbiten eller nye achievements!

Gamification er veldig viktig i fremtiden.

Dette er klassisk bruk av spillteknologi - eller gamification, som det også kalles. Poeng, klatring til nye nivåer, achievements, konkurranse med venner og mye mer ligger bak både aktivitesmålere og andre apper i samme kategori. Og formålet er å motivere og engasjere brukeren til å investere i egen, personlig helse. På den måten kan senere sykdom forebygges.

Store fremskritt

Teknologi og fremskritt er to ord som går hånd i hånd. Med ny teknologi gjør vi fremskritt hver dag, på mange forskjellige områder. Innenfor helse er bruken av VR (Virtual reality) og AR (Augmented Reality) fremadstormende, og det dukker stadig opp nye innovasjoner.

Her i Norge kan vi blant annet navne Sopra Steria, som bruker Microsoft HoloLens teknologier innenfor helse. Rundt om i verden ellers finnes det mange som jobber innenfor dette området, og andre nært tilknyttede områder som for eksempel opplæring. The Medical Futurist blogger om mye spennende, og har blant annet skrevet et innlegg om hvordan VR allerede endrer helsesektoren.

Det er også gjort mange fremskritt innenfor velferdsteknologi, hvor man ofte finner innslag av spill. Blant annet i treningsspill for eldre, både for fysiske og kognitive oppgaver. På NTNU i Gjøvik har førstamanuensis Simon McCallum og postdoktor Costas Boletsis utviklet AR spillet "Smartkuber", som skal hjelpe til med å oppdage demens på et mye tidligere stadie. Demens blir ofte oppdaget først etter at familie og venner reagerer, og det vil være til stor nytte om sykdommen kan oppdages tidligere.

Smartkuber

Det finnes mange, mange prosjekter på området - altfor mange til å nevne her. Men her er et lite knippe forskjellige prosjekter og organisasjoner som setter spillteknologi og helse i samspill, på hver sin unike måte:

  • AV1 - verdens første kommunikasjonsrobot for barn og unge med langtidssykdom.
  • FoldIt - et puzzle spill hvor spillerne folder proteiner. Resultatene brukes i forskning og til utvikling av nye behandlinger.
  • Sea Hero Quest VR - et spill som skal hjelpe forskere i kampen mot demens.
  • VR Health Institute - et institutt som forsker på bruk av VR som trening.
  • EyeWire - et spill hvor du kan fargelegge nevroner i en netthinne. Resultatene brukes i forskning og til utvikling av nye behandlinger.
  • AED4eu - et stort kart over hjertestartere i Nederland, hvor lokasjonene registreres av spillerne. Liknende kart finnes i mange land.
  • Games for health Europe - den ledende organisasjonen innenfor spill og helse i Europa, med grener blant annet i Norge og Finland.
  • Lumosity - spill for blant annet kognitiv trening, søvn og mindfulness.
  • Deep - et VR spill som skal dempe angst, stress og milde depresjoner.
  • Spill deg bedre - spill til fysiologisk rehabilitering.

Vil du lese flere blogginnlegg fra oss?
Se alle våre innlegg, eller legg inn e-postadressen din nedenfor og få digitale tips og anbefalinger rett i innboksen din.