Hyllevare eller skreddersøm?

Du trenger en digital løsning. Hva gjør du? Første skritt er å avdekke hva hva du faktisk trenger. Dette er ikke nødvendigvis krystallklart, og det kan hende du trenger hjelp til å avdekke behovene.

Skal du ha det skreddersydd eller ikke?

Du trenger en digital løsning på en utfordring.

Hva gjør du?

Første skritt er å avdekke hva du faktisk trenger. Dette er ikke nødvendigvis krystallklart, og det kan hende du trenger hjelp til å avdekke alle behovene. Behov kan også endre seg over tid.

Neste skritt er å velge løsning. Så enkelt! Neida, vi bare tulla, det er ikke så enkelt. Det skulle ha tatt seg ut.

Det er et veiskille på pris.

Kanskje finnes det allerede eksisterende løsninger du kan benytte. Disse løsningene omtaler vi som hyllevare.

Hva innebærer en hyllevareløsning?

  • Den finnes fra før og har som regel en fast grunnpris
  • Dersom dine behov samsvarer med behovene den skal dekke, kan du bruke den som den er
  • Ved avvik, må løsningen tilpasses. Dette koster som regel en god del mer enn grunnprisen
  • Som regel inneholder den funksjonalitet som du ikke trenger for å løse dine behov

Hva er et eksempel på hyllevare? Wordpress. En standard, brukervennlig løsning for nettsted som de aller fleste vil kunne beherske å bruke. Mange vil også mene det er svært fleksibelt, med sine ulike innstikk.

Hyllevare benyttes om standard, ferdiglaget programvare, som billedbehandlingsprogrammer (se PhotoShop), operativsystemer, kontorpakker med tekstbehandling, regneark med mer, ja, i det hele tatt standardprogrammer.

Alternativet er skreddersøm, altså et produkt utelukkende tilpasset å løse dine behov.

  • Dette produktet finnes ikke ennå
  • Grunnprisen blir høyere, siden “alt” må lages fra begynnelsen
  • Som regel koster det mindre å tilpasse løsningen senere
  • Den inneholder kun funksjonalitet du har bedt om

Valgets kvaler

Kort sagt, det kommer først og fremst an på hvor spesielle behovene dine er. Du trenger ikke å få laget et spesielt tilpasset regnearkprogram eller CRM-program (kundeoppfølgingssystem). Du ville heller ikke betale for å utvikle en mobilapplikasjon for å sende penger når det allerede finnes en velfungerende en på markedet.

Tommelfingerregel nummer én: Er behovene dine generelle, er hyllevare absolutt noe du bør vurdere.

Utfordringene begynner når behovene går ut over det generelle som hyllevaren skal levere. Aller helst skulle CRM-systemet også kunne knyttes til systemet som holder styr på hvilke varer som er på lager, og det hele skulle igjen være tilgjengelig i et webgrensesnitt på intranettet.

Da nærmer vi oss med galopperende stormskritt skreddersømstilnærming.

Tommelfingerregel nummer to: Jo mer spesielle behov du har, jo større sannsynlighet for at skreddersøm vil gi best resultat.

Prislapp: Ukjent

Det neste spørsmålet du stiller deg er selvsagt “Hva koster dette?”. Da kan leverandøren av hyllevare si at “Det koster så mye”. Leverandøren av skreddersøm vil si “Det er usikkert, men jeg estimerer det til så mye”.

Med hyllevaren kan det hende du må ha tilpasninger. Tenk deg at du har kjøpt en fireseters sofa, men egentlig bare har plass til treseter, og da må det tilpasses litt, men du får alltids ben på det siste setet slik at det kan brukes som stol. Det kan bli dyrt. Tilpasning vil koste. Det kan hende du er heldig, slik at det finnes et API som gjør tilpasningen enklere. Eller at du må betale noen for å gjøre hele greia fra bunnen av.

Skreddersøm mer enn impliserer at det hele tilpasses hele veien. Løsningen lages med dine behov som utgangspunkt. Det betyr selvsagt kostnader. Omfanget av disse kan begrenses eller gjøres mer oversiktlig med valg av prosjektmetodikk. Å begynne i det små, og utvikle et MVP) som kan bygges videre på er en måte å redusere risiko på.

Tommelfingerregel nummer tre: Uansett hva du velger, koster det penger. Også hyllevare kan få en utrivelig prislapp.

Er det mulig å løse utfordringene og dekke behovene med en hybrid av hyllevare og skreddersøm? Ja, det er det. Også dette koster penger. Det er fullt mulig å kjøpe en standardløsning som man innenfor de rammene som tillates tilpasser til de bestemte behovene som er i din organisasjon.

I slike tilfeller vil lisensavtalen for hyllevaren si noe om hvor langt du kan gå i tilpasningen.

Konklusjon

Hvis du har hoppet rett hit, forstår vi deg. Tid er penger. Har du generelle behov, er det sannsynlig at du ikke er den første i verden som har ønsket å få dem dekket, og at det finnes en standard hyllevareløsning.

Er behovene dine mer spesifikke for din organisasjon og unike som sådan, er det stor sjanse for at skreddersøm av løsning er veien å gå.

Å kartlegge behovet så grundig som mulig er derfor avgjørende. Du bør også vurdere om det mest fornuftige er å begynne i det små med en liten løsning. Det gir mulighet til å teste om den virker og hvilke, hvis noen, endringer som bør gjøres. Da unngår du å gå på en kjempesmell.

Til sjuende og sist er det i mange tilfeller slik at du bør søke råd før du bestemmer deg. Mer kompliserte og sofistikerte programvareløsninger betyr også at bestiller- og innkjøperkompetansen må heves deretter. Besitter du og din organisasjon denne kompetansen?

Vil du lese flere blogginnlegg fra oss?
Se alle våre innlegg, eller legg inn e-postadressen din nedenfor og få digitale tips og anbefalinger rett i innboksen din.