Vi er alltid på jakt etter dyktige mennesker som ønsker å jobbe i et kreativt miljø og med Hamars flotteste lokaer.

Innhold etter sesong

Finjuster innholdet på ditt nettsted gjeldende sesong

Følger du med i tiden? Er nettsiden din oppdatert med det kundene dine søker etter og er du da synlig hos søkemotorene?

Noen nettsteder er statiske. Samme tekst og samme bilder står skrevet på samme sted uke etter uke, til og med årevis. Noen nettsteder derimot er dynamiske og veldig mange av våre kunder publiserer månedlig, ukentlig og daglig nytt innhold på sitt nettsted. Men er det innholdet det samme som folk søker etter?

Hva søkes det etter?

SEO eller søkemotoroptimalisering er en hel bransje for seg selv. Hva er det folk søker etter hos søkemotorene? Og hva søker de etter for å finne ditt nettsted? Og når de søker, finner de ditt nettsted? Spørsmålene er mange og vanskelige. Men det finnes råd, og i dette innlegget skal jeg gi deg noen gode råd på veien.

Ta en titt inn i glasskulen

Ved hjelp av Google Avansert søkestatistikk kan man se historiske tall på hva det blir søkt etter og når de søker etter det. Jeg har tatt for meg tre søkeord; postkort, julekort og frimerke. Det er ikke helt tilfeldig at jeg har valgt ut nettopp de tre søkeordene. For jeg vet at i advent så vil interessen øke for julekort. Og det er nettopp det jeg vil frem til og det illustrerer mitt tips.

Her kan jeg se at ved slutten av året så øker antall søk på «julekort». Og det begynner allerede i oktober med et høydepunkt i siste halvdel av desember.

Ut ifra dette så vet jeg at interessen for julekort begynner i oktober og blir større og større helt frem til juletider. Ellers i året så er interesse for julekort svært lav.

Skjermbilde av graf fra Google avansert søkestatistikk med nøkkelordene, postkort, julekort og frimerke.
Klikk på bildet for full rapport hos Google Avansert søkestatistikk.

Hadde jeg da solgt eller tilbydt postkort ville jeg f.eks. fokusert spesielt på julekort allerede i begynnelsen av oktober. I oktober bør jeg allerde være klar og publisere nytt innhold på mitt nettsted rettet mot julekort. Slik ser søkemotorene at jeg er spesielt god på julekort og har nytt innhold.

Jeg kan også se hvilken landsdel som har flest søk etter julekort. Og det kan også være med på å styre kampanjer mot lokale forhandlere etc.

Prøv selv

Gå til Google Avansert søkestatistikk http://www.google.com/insights/search/ og legg til de søkeord du mener er viktig for ditt nettsted.

Hvorfor skal jeg gjøre dette?

Hvorfor skal jeg gjøre dette? Holder det ikke med at jeg la ut informasjon om julekortene for 2 år siden?

Joda, søkemotoren har nok fått med seg innholdet som ble lagt ut på nettstedet for 2 år siden. Men husk at søkemotorene er glad i nytt/mer innhold. Et nettsted som ved jevne mellomrom oppdateres med nytt eller mer innhold vil få besøk av søkemotorene oftere enn et nettsted som ikke oppdateres.

Tips

Sammenlign viktige søkeord for ditt nettsted og din konkurrents nettsted. Hvem får best treff og til hvilken tid. Trenger du å gjøre noen grep for å endre på dette?

Andre nettsteder

Nettsteder hvor du kan se på statistikk og trender:

 



Motta gode artikler og tips fra oss

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Epostadressen din vil selvfølgelig aldri bli delt med andre.

Kontakt meg

Ta kontakt!

Se også

Bilde av Helge Johnsen. Konsulent i Escio AS.

Helge Johnsen

Konsulent

Telefon
47472580
E-post

Helge jobber daglig med implementering av nettsider og har stort fokus på brukervennlighet og digital synlighet.

Helge skriver ofte om løsninger og kundesaker. Han har fokus på brukeropplevelser og kommer ofte med tips om hvordan man kan være synlig på nett.

Ta kontakt med Helge om du trenger tips eller råd om ditt nettsted.